Somella vauhtia #himosjämsä myyntiin

 

Kehittämisyhtiö Jämsek Oy valmisteli ja haki rahoituksen v. 2018 lopulla Himos-Jämsä alueen matkailun edistämiseksi käynnistyneille #HimosJämsä ja SOTU – somella tulosta -yritysryhmähankkeille. Keski-Suomen Ely-keskuksen myönsi hankkeille yhteensä n. 215 000 € rahoituksen. 22 matkailu- ja palvelualan yrittäjästä koostuva kokonaisuus on tehnyt kehitystyötä Himos-Jämsän esiintuomiseksi monipuolisena matkailukohteena ja aktiviteettien keskuksena. Hanketta koordinoi Jämsek Oy yhdessä jyväskyläläisen markkinointikumppani FlowHouse Oy:n kanssa.

Yhteistä näkyvyyttä kehittämään

”Parempi some-näkyvyys ja toimiva yhteistyöverkosto”, vastasivat matkailualan yritykset keväällä 2017, kun heiltä kysyttiin Erika -aktivointihankkeessa, mitä kehittämistarpeita heillä on. Siitä alkoi n 1,5 vuotta kestänyt työ yritysverkoston kokoamiseksi ja rahoituksen hankkimiseksi. Keski-Suomen Ely–keskuksen kanssa neuvoteltiin rahoituksesta useampaan kertaan ja heti kun saatiin hankekokonaisuus vireille käynnistettiin myös yhteistyökumppanin hankintaprosessi.

Myös Jämsän kaupungin panos kokonaisuudessa on merkittävä. Kaupunki on rakentanut www.himosjamsa.fi -verkkosivuston, jonne on myös integroitu Johku -verkkokauppa. Sivusto toimii somekampanjoiden laskeutumissivustona.

Uudenlainen toimintamalli

Yritykset vastaavat itse hankkeen toteutuksesta yhdessä markkinointikumppani FlowHousen kanssa. Hankkeille ei palkattu Jämsekiin projektityöntekijää, joka vastaisi käytännön asioiden organisoimisesta. Hankkeeseen osallistuvien yritysten omalla vastuulla on ratkoa hankkeen toimintaan liittyvät asiat. Jämsek hoitaa rahaliikenteen ja raportoinnin Ely-keskukselle. Yritysten vahva tahtotila oli kokeilla uudenlaista yhteisvastuuseen perustuvaa toimintamallia.  Hankkeen toteutusta varten yritykset organisoituvat työryhmäksi, joka voi toimia yhteismarkkinoinnoin verkostona myös hankkeen jälkeen.

”Suuri rooli on myös valitulla yhteistyökumppanilla, joka vastaa markkinoinnin toteuttamisen lisäksi yhteydenpidosta yritysten suuntaan ja projektin johtamisesta”, toteaa toimitusjohtaja Ulla Haggren Jämsekistä. Hankkeissa toteutettavan some-markkinoinnin tavoitetaso on korkealla. Tykkäykset Facebookissa tai klikkaukset #himosjämsä – sivustolle eivät riitä. Markkinoinnin tavoitteeksi on asetettu myynti #himosjämsä -verkkokaupassa tai yritysten omien sivujen kautta.

Hankkeeseen osallistuvat yritykset

Hanketta rahoittavat seuraavat yritykset: Simulaattorimaailma, Eepos Group, Uusi-Yijälän tila, Eräopaspalvelu Talvi, Lucky Fish, Kynsistudio Your Nails, Huopatehdas Johanna Alho, Tuomo Mäyrämäki Oy, Särkisaaren leiri- ja kurssikeskus, Elonen Oy, Holiday Club, Himos Golf, Hotel Hiisi Hill, Vehkala Jeans Dealer, Jämsän Gasthaus, Liljendahl Maarit Matkailuopas Travel Agent, Savion hovi,  Koiravahti Oy, McAhon safarit, Lentoreppu, Matka-Töysä ja Himoslomat.

Flowhousesta #himosjämsä kumppani

Flowhouse Oy:n vetämä konsortio toimiii #HimosJämsä-yritysten kumppanina ja 215 000 € some-markkinointikokonaisuuden toteuttajana.
Flowhousen konsortiossa ovat mukana Jotuca Oy/ Retkipaikka, joka erityisenä vastuualueena hankkeessa on video- ja valokuvatuotantojen toteuttaminen sekä PK@Co, joka vastaa brändityöstä. Kumppanin valinta tehtiin neuvottelumenettelyllä yhdessä hankkeeseen osallistuvien yritysten edustajien kanssa.

Jaa