Vororotti

Jämsän sydän logoKeski-Suomen komein kuivalla maalla oleva rotkovajoama ja kalliomuodostelma luolineen kutsuu seikkailemaan. Jämsän lounaiskulmalla sijaitseva rauhoitettu luonnonsuojelualue on neljä hehtaaria. Alueen kallioperä on yli 1800 miljoonaa vuotta vanhaa graniittista syväkiveä, joka on muinaisen vuorijonon ja Keski-Suomen graniittilaatan raja-aluetta. Mielikuvituksen päästessä valloilleen, Vororotin kallioseinissä voi nähdä useita metrejä korkeita kivisiä kasvoja.

Vororotin luontonähtävyyteen kätkeytyy myös historiallista havinaa. Nimensä mukaisesti yli sata vuotta sitten Vororotissa on piileskelty lain kouraa. Kapeassa tunnelissa voi tarkkasilmäinen vieläkin havaita nokisia jälkiä ryöväreiden nuotioista ja piilopaikaksi soveltuvan luolan. Vanhojen tarinoiden mukaan vainojen aikaan rotkoa olisi hyödynnetty pako- ja turvapaikkana sekä ryöstösaaliiden kätköpaikkana.

Komeiden kallioseinämien luokse kulkee kivikkoinen ja vaativa polku, mutta maasto on kuivahkoa. Kivenlohkareiden täyttämässä rotkossa on kuljettava varovasti, sillä suurten kivilohkareiden seassa ei ole varsinaisia polkuja tai reittejä. Rotkoon kannattaa tutustua kiertämällä reunoja pitkin –  myös alhaalta ihailtuna rotkon jylhät kallioseinämät tulevat upeasti esille. Reuna-alueilla on syviä ja kapeita kuiluja, joten liikkuessa tulee olla tarkkana. Vororotti on valloittava retkikohde, jossa saa vietettyä enemmänkin aikaa onkaloita sekä lohkareita tutkien ja hämmästellen.

Vororotti

jyrkkä-kallio

Opastekyltti Vororottiin

Vororotin opastekyltti kohteessa

Osoite: Vuorisjärventie 378, 42100 Jämsä

Ajo-ohje:

• Aja Jämsästä Tampereen suuntaan (E9) noin 8  km ja käänny oikealle Järvenpääntielle
  • Noin 800 m  jälkeen käänny vasemmalle  Vuorisjärventielle
  • Seuraa opasteita noin 4 km, kunnes vasemmalla näkyy puinen viitta ”0,4 Vororotti”
  • Viitan luota lähtee polku Vororottiin, reitti on kivikkoinen ja vaativa